Gesta locorum | Historie terenowe są połączeniem dwóch światów – historii i sztuki. Stawiam tu pytania, czy miejsca ważne historycznie, ślady kultury materialnej – historyczne lapidaria i kulturowe varia – mogą być inspiracją i zaczynem do artystycznej aktywności w postaci rejestracji fotograficznej, wideo, za pomocą nowoczesnych środków technicznych, takich jak drony, a następnie przetworzenia i wytrawienia pozyskanych obrazów w technice heliograwiury.
Na kartach mojej dysertacji doktorskiej omawiam zagadnienie krajobrazu pamięci i nie-pamięci i relacje tychże z otaczającą przyrodą. Jako przykłady przedstawiam cmentarze wojenne, wysiedlone osady, ruiny domostw i miejsca kultu. Omawiam trudną historię mniejszości narodowych, szczególnie społeczności łemkowskiej i żydowskiej, odnajduję ich ślady w krajobrazie i przetwarzam w technikach graficznych ich reminiscencje. Przekładam na nowy zestaw znaków i kodów w języku sztuki.
Cykl ten to również moje postrzeganie fenomenu matrycy w sztukach graficznych, w szczególności w kontekście inwazji nowych mediów i środków wyrazu, jako swoistej skały i opoki w walce tradycji z zerojedynkową rzeczywistością mediów społecznościowych, emanacji symulakrów i sztucznej inteligencji.
Gesta Locorum / Field Histories is a fusion of two worlds – history and art. Here, I question whether historically significant places, traces of material culture – historical lapidaries and cultural varia – can serve as inspiration and a catalyst for artistic activity through photographic and video recording using modern technological tools such as drones, followed by the processing and etching of the captured images using the heliogravure technique.
In the pages of my doctoral dissertation, I discuss the concept of the landscape of memory and non-memory and their relationships with the surrounding nature. I present war cemeteries, displaced settlements, ruins of homes, and places of worship as examples. I address the difficult history of national minorities, particularly the Lemko and Jewish communities, tracing their remnants in the landscape and transforming their reminiscences using graphic techniques. I translate them into a new set of signs and codes within the language of art.
This series also reflects my perception of the phenomenon of the matrix in graphic arts, especially in the context of the invasion of new media and means of expression. I view it as a kind of rock and stronghold in the struggle of tradition against the binary reality of social media, the emanation of simulacra, and artificial intelligence.



























